Rigtig mange mennesker er kommet med på den trend, der hedder at gå i fitnesscenter. Og det er da også en rigtig god måde både at komme i form på og optræne sine muskler på. Her har man nemlig adgang til alle de maskiner, og alt det udstyr, som man behøver.

Men fordi fitnesscentret virker som den mest oplagte – og måske endda eneste – løsning, er der mange, som glemmer, at der også er alternativer til denne form for træning. For eksempel er der både tid og penge at spare i det lange løb, hvis man træner derhjemme.

Hjemmetræning kræver de rigtige træningsredskaber

Der er mange fordele ved at træne hjemme. Som allerede nævnt, så tjener udgiften på træningsudstyr hurtigt sig selv ind i forhold til de penge, man giver i medlemsgebyr i et fitnesscenter. Samtidig skal man heller ikke tage bilen eller cyklen hele vejen hen til centret.

Det er også nemmere at lave andre ting under eller mellem træningen. For eksempel kan man se tv, imens man står på en maskine. Eller man kan bruge pauserne mellem en omgang vægtløftning til at tømme opvaskemaskinen eller folde håndklæder sammen. Det er smart, hvis man har en travl hverdag.

Find træningsredskaber, der kombinerer styrke og kondition

Før man kan lægge sig fast på det træningsudstyr, som man vil have stående i hjemmet, så skal man føsrst gøre op med sig selv, hvad man gerne vil opnå med sin træning. Vil man helst opbygge muskelmasse? Vil man i bedre form rent konditionsmæssigt?

For mange vil svaret nok være en kombination mellem disse to. Og det er der faktisk også god mulighed for at lykkes med, hvis man tænker over de forskellige redskaber, som man benytter til sin hjemmetræning. Her kan man både kombinere eller vælge noget, som batter på begge fronter.

En fitnesstrampolin batter på mange fronter

Et godt eksempel på et træningsredskab, der både giver noget på muskelfronten og på konditionsfronten, er en fitnesstrampolin. Det er måske ikke noget, som så mange mennesker kender. Det er heller ikke altid noget, som man finder nede i det lokale træningscenter.

Men en fitnesstrampolin er perfekt på mange punkter. Den fylder ikke særlig meget, så den kan stilles op i de fleste rum. Udover at man træner sin kondition ved kontinuerligt at hoppe, så kan man også øve sin balance, sin udholdenhed og sin styrke i ben og mave. Der findes mange forskellige størrelser og udgaver. Køb dem her.

Kettlebell – en sikker klassiker

En kettlebell er efterhånden fast inventar i de fleste fitnesscentre, og det kan det med fordel også blive i de hjem, hvor man har fokus på hjemmetræning. For en kettlebell er nemlig utrolig lille, og samtidig er den utrolig effektiv som træningsform.

Som basis er denne type af træningsredskab ideel i forbindelse med styrketræning. Her kan man for eksempel bruge den til squats, dødløft og træning af arme. Men bruges en kettlebell rigtigt, kan den også få pulsen op og udfordre ens udholdenhed.

Share.

About Author

Leave A Reply